Eerste Kamer keurt weigeren huurstop af

© Eerste Kamer

Vandaag heeft SP-senator Tiny Kox een motie van afkeuring ingediend tegen minister Kajsa Ollongren (D66, wonen) vanwege haar hardnekkige weigering een tijdelijke huurstop mogelijk te maken, als noodmaatregel in de corona-crisis. De Senaat had daar al twee keer om gevraagd maar de minister legde die moties tot dusver naast zich neer. ‘De minister zit op een doodlopend spoor. De wissel moet nu om - en dat kan, als de minister het wil’, aldus Kox, die namens een groot aantal fracties sprak.

Ondanks twee aangenomen moties die daartoe oproepen, weigert de minister om de huurstijging van 1 juli aanstaande tegen te houden. Kox: ‘Nu de minister een door de Kamer voorgestelde tijdelijke generieke huurmaatregel, als noodmaatregel in de coronacrisis, blijft afwijzen en steeds verwijst naar specifieke maatwerkmaatregelen, handelt de minister willens en wetens niet overeenkomstig hetgeen betaamt in het goede verkeer tussen regering en parlement. Dat is niet zoals het hoort.’

Op 21 april en 2 juni nam de Kamer moties aan die opriepen tot een huurstop. Kox: ‘Acht weken geleden vroeg en kreeg de regering steun van deze Kamer voor een ongekend omvangrijk en ingrijpend pakket van tijdelijke generieke regelingen, bedoeld om de onzekere maar waarschijnlijk heftige sociaaleconomische gevolgen van de coronacrisis zo goed als het kan, op te vangen.

Diezelfde dag vroeg deze Kamer de regering om nog een additionele tijdelijke generieke crisismaatregel, en wel voor de grote en extra kwetsbare groep van 3,3 miljoen huurders, van wie een kwart al voor de crisis financieel klem zat, volgens het NIBUD. Om te voorkomen dat zij per 1 juli een extra huurlast van om en de nabij de 400 miljoen op jaarbasis opgelegd zouden krijgen, riep de Kamer per motie de regering op om, als noodmaatregel, een tijdelijke huurstop mogelijk te maken voor de sociale en de vrije sector.’

Omdat de minister een huurstop blijft afwijzen, en ook niet op een vergelijkbare wijze de Senaat tegemoet komt, kan de Kamer volgens Kox niets anders dan haar handelen afkeuren. ‘Tot nu toe beweegt de minister zich op een doodlopend spoor. De wissel moet om, richting oplossing van een probleem, in het belang van het goede verkeer tussen regering en parlement.’

Over de motie wordt volgende week dinsdag gestemd.

Help mee de huurverhoging te stoppen. Steun de actie!

Sluit je aan!

Betrokken SP'ers