Wereldvreemde Woonminister verergert Wooncrisis

Al jaren stijgen de huren hard. Al jaren grijpt het kabinet niet in. Naar aanleiding van het verhuren van kamers van 8m2 voor maar liefst €700 stelde de SP opnieuw kamervragen. De antwoorden van het kabinet tonen wederom de wereldvreemde houding. De minister zegt niet in te willen grijpen want ze verwacht van verhuurders dat ze “niet maximaal willen profiteren van de grote schaarste in steden met een gespannen woningmarkt”.

Sandra Beckerman: “Iedereen die op zoek is naar een vrije sector huurwoning -met name om de steden- weet dat veel verhuurders wel maximaal willen profiteren van de schaarste. Als het kabinet niet ingrijpt wordt een betaalbaar huis voor steeds meer mensen een luxe terwijl het volgens onze grondwet een recht is.”

Ook uit andere antwoorden van de minister blijkt dat ze de problemen die velen ondervinden totaal onderschatten. Zo stelt de minister ook “ (Ik) Reken erop dat verhuurders fatsoenlijk omgaan met hun huurders en een redelijke huurprijs vragen”

Beckerman: “We moeten nu ingrijpen en de huren betaalbaar maken. Dinsdag komt daarom ons voorstel in stemming om een noodknop in te voeren waarmee gemeentes verhuurders kunnen dwingen hun huren te bevriezen of verlagen”

Ook wil de SP dat foute verhuurders hoge boetes opgelegd kunnen krijgen en dat huurders in de vrije sector meer rechten krijgen en ze naar de huurcommissie kunnen als de huur te hoog is of de verhuurder zich onfatsoenlijk gedraagt.

Betrokken SP'ers