Belastingdienst blundert aan de lopende band, SP pleit voor onderzoek

Dankzij forse kritiek van onder andere de SP in de Eerste Kamer, stijgt het kindgebonden budget in 2020 gewoon mee met de inflatie. Eerder zou het budget in 2020 worden bevroren, om een nabetaling te financieren aan gezinnen die ten onrechte geen kindgebonden budget ontvangen hadden. Nu komt er een andere oplossing. De SP is hierover verheugd, maar wil meer – er moet een onderzoek komen naar het functioneren van de Belastingdienst, die fout op fout lijkt te stapelen.

Kox: 'De Belastingdienst was voor de zoveelste keer in de fout gegaan en honderdduizenden mensen geld had onthouden waarop ze recht hadden. Het siert de staatssecretaris natuurlijk dat ze zegt dat deze fout hersteld moet worden, want je moet mensen geven waar ze recht op hebben. Dan lost de minister van Financiƫn dat op, waarna het allemaal goed is. Maar hier werd gekozen voor een vreemde variant: we hebben mensen, meestal met een iets hoger dan laag inkomen te weinig gegeven, we geven ze dat geld weer wat we afnemen van mensen met een lager inkomen. Iedere burger snapt dat daar helemaal niks van klopt. Dat kun je zo helemaal niet doen, want dat is de oneerlijkste oplossing. Ik ben natuurlijk erg blij dat de staatssecretaris te elfder ure tot de conclusie komt dat het niet kan en dat we er iets aan moeten doen.'

Gezinnen die ten onrechte geen budget hebben ontvangen, moeten deze alsnog krijgen. Wat de SP betreft dient de staatssecretaris zo snel mogelijk voorstel in bij de Tweede Kamer. Daarnaast moet de Belastingdienst onder de loep worden genomen. Kox: 'De Belastingdienst blundert aan de lopende band. We moeten onderzoeken hoe dit hele belangrijke onderdeel van ons werk, geld ophalen en geld uitdelen, keer op keer fout kan gaan. Want als je vandaag weer leest wat Trouw schrijft en wat Pieter Klein op de RTL-site schrijft, dan word je daar toch wel een beetje stil van, hoor. Als onze media gaan zeggen dat het zo ontzettend uit de klauwen loopt, dan moet er iets gebeuren.'