Trek meer verpleegkundigen aan door gratis opleiding en herregistratie

Maarten Hijink

SP-Kamerlid Maarten Hijink wil dat het kabinet afspraken maakt met werkgevers in de zorg zodat zij de kosten gaan betalen voor de opleiding en herregistratie van verpleegkundigen die terug willen keren in de zorg.  Nu betalen verpleegkundigen die hun vak weer willen oppakken bijna 2000 euro aan scholing- en registratiekosten. ‘We hebben nu hard extra verpleegkundigen nodigen. 2000 euro kan voor velen een drempel zijn om terug te keren in de zorg. Laat de werkgever deze kosten op zich nemen, zodat zoveel mogelijk mensen aan de slag gaan in de zorg.’

Op dit moment is het mogelijk dat door werkgevers, het UWV of via SectorPlanPlus een bijdrage kan worden geleverd aan de registratie voor herintredende verpleegkundigen. Echter gebeurt dit nog lang niet overal. Hijink vindt deze willekeur ongewenst en wil een landelijke afspraak tussen het kabinet en de werkgevers: ‘Het is ontzettend belangrijk dat we extra verpleegkundigen aantrekken in de zorg. FinanciĆ«le drempels die dit onmogelijk maken moeten worden voorkomen’.

Betrokken SP'ers