Leg de rekening bij de vervuilers

Mensen zijn het zat dat hun energierekening stijgt en dat ze op kosten worden gejaagd omdat ze allerlei klimaatmaatregelen moeten nemen. Daarom komt de SP met een rechtvaardige variant: de grote bedrijven, die verantwoordelijk zijn voor 80% van de vervuiling, gaan een extra belasting betalen. Velen spraken hier al over, maar de SP heeft een concreet voorstel gedaan en dit door laten rekenen. Wat blijkt? Zelfs bij een minimale belasting van de vervuilers kan dit betekenen dat 70% van Nederland, mensen met een midden en een laag inkomen, erop vooruit gaan.

Lees hier het onderzoek

Als het aan het kabinet ligt, gaat de energierekening omhoog en worden grote vervuilers als Shell ontzien. Mensen moeten maar een lening afsluiten om een warmtepomp te nemen. De SP wijst deze opties af en liet een rechtvaardige variant doorrekenen door CE Delft. Uit deze doorrekening blijkt dat zelfs wanneer Nederland vervuilende bedrijven slechts een heel beperkte CO2 belasting oplegt dit grote voordelen kan hebben voor huishoudens.

Als het aan de SP ligt gaan vervuilende bedrijven meer betalen. De opbrengst komt in een klimaatrechtvaardigheidsfonds. Bijvoorbeeld in Canada doen ze dit al. Vanuit dit fonds worden huizen van mensen geïsoleerd zodat huishoudens geen dure leningen hoeven af te sluiten om over te schakelen op duurzame en veilige energie. Van dit geld kunnen ruim 800.000 woningen komende tien jaar duurzaam gemaakt worden.

Lilian Marijnissen: “Dit is rechtvaardig klimaatbeleid. Wij zijn klaar met het op kosten jagen van mensen, terwijl grote bedrijven steeds de dans ontspringen. Hier worden we allemaal beter van. Huishoudens krijgen een beter huis en een lagere energierekening. We vervuilen minder en halen klimaatdoelen. En de rekening komt daar waar die hoort: bij de grote vervuilers”

Het is tijd voor klimaatrechtvaardigheid.

Ik doe mee!