Zet onderwijsbestuurders een dag per week in de klas

Peter Kwint

SP-Kamerlid Peter Kwint wil dat onderwijsbestuurders minimaal een dag per week voor de klas gaan staan. ‘Ik zie alleen maar voordelen’, aldus Kwint, ‘je wordt elke week op de hoogte gehouden van wat er speelt op je scholen, als je geen bevoegdheid hebt kun je een docent helpen en als je wel les mag geven kun je zelfs lessen overnemen. Op die manier doe je ook nog eens iets aan de werkdruk en het lerarentekort.’

De afstand tussen bestuurskamer – of soms zelfs een aparte vestiging voor een bestuur – en het klaslokaal is Kwint al langer een doorn in het oog. ‘Ik snap niet hoe je een hele koepel met scholen kunt besturen, als je niet voor die klas staat, als je niet in de lerarenkamer hoort waar je collega’s tegenaan lopen, wat hun problemen zijn en waar ze hulp bij nodig hebben. Er zijn vast veel bestuurders die dit allang doen. Maar voor de groep bestuurders die nooit in de klas komt, is dit voorstel bedoeld. Hup, dat klaslokaal in! Het is bovendien ook nog hartstikke leuk.’

Kwint benadrukt dat dit natuurlijk geen oplossing is voor het totale lerarentekort. ‘Dat probleem is veel te groot om met zo’n voorstel op te lossen. De enige structurele oplossing is meer mensen verleiden om in het onderwijs te gaan werken. Maar dan moet je docenten wel beter betalen, moet de werkdruk echt naar beneden en zal er gewerkt moeten worden aan kleinere klassen.’

Betrokken SP'ers