Europees parlement wil bedrijfsleven binden aan mensenrechten

Anne-Marie Mineur en Lola Sanchez Caldentey (Podemos) in de plenaire zaal van de VN Mensenrechtenraad

Het Europese Parlement heeft zijn expliciete steun uitgesproken voor een VN-verdrag dat bedrijven verplicht de mensenrechten te respecteren en dat slachtoffers mogelijkheden biedt om hun recht te halen. Daarmee zet het Parlement druk op zowel Europese Unie als de vertegenwoordigers van de lidstaten tijdens de volgende onderhandelingsronde in Genève die op 15 oktober van start gaat.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur is blij met de uitslag: “De EU heeft zich in het verleden niets aangetrokken van eerdere aanmoedigingen vanuit het Parlement om de totstandkoming van dit Verdrag te steunen. Integendeel, de EU deed er alles aan om het proces te ondermijnen. Dat er nu een resolutie is aangenomen die de onmiskenbare steun uitspreekt voor een vergaand verdrag dat bedrijven moet binden aan mensenrechten, is een heel duidelijk signaal.”

De onderhandelingen over het verdrag gaan waarschijnlijk nog jaren duren. Na drie jaar van voorbereiding vindt nu de eerste onderhandelingsronde over een ontwerptekst plaats. Mineur: “De lobby van het bedrijfsleven zal het proces ongetwijfeld sterk proberen te beïnvloeden, en het is de vraag hoe ver de initiatiefnemers kunnen gaan zonder de steun van veel landen te verliezen. Deze resolutie geeft in elk geval aan dat er binnen het Europees Parlement een breed draagvlak is voor een stevig verdrag.”