Bij fraude van bedrijven moet straf volgen

Michiel van Nispen

Grote bedrijven kunnen nog steeds te vaak en te makkelijk strafvervolging afkopen door te schikken met het Openbaar Ministerie. Dat vindt SP-Kamerlid Michiel van Nispen: 'Waarom moet iedereen zich aan de regels houden maar komen grote bedrijven weg met onduidelijke schikkingen? Als we niet goed optreden bij ernstige vormen van witteboordencriminaliteit dan staat de geloofwaardigheid van ons rechtssysteem op het spel. Bij fraude moet straf volgen, juist ook bij de grote bedrijven, anders krijgen we klassenjustitie.'

De ING-fraudezaak is een goed voorbeeld van de gebreken die er op dit moment zijn in de strafrechtelijke aanpak van het OM van grote bedrijven, maar staat niet op zichzelf. Het OM is weliswaar verplicht een persbericht uit te brengen over een schikking, maar de inhoud van de gesloten deal blijft geheim. De rechter kan nu niet toetsen welke afspraken zijn gemaakt en waarom deze zijn gemaakt. Openbare rechtszittingen waarmee verantwoording wordt afgelegd aan de samenleving wordt zo voorkomen en niemand krijgt straf. Van Nispen: 'Wat is hier rechtvaardig aan?'

De SP stelt voor om niet de minister, maar de rechter het laatste woord te geven bij hoge en bijzondere schikkingen. Dit zorgt ervoor dat schikkingen rechtvaardig zijn en dat de samenleving deze beter kan controleren. Verder wil de SP dat er altijd een verslag en een toelichting komt, zodat het transparant wordt wat er is afgesproken en waarom. Tot slot moet er wat Van Nispen betreft altijd onderzoek worden gedaan naar betrokken opdrachtgevers en leidinggevenden: 'Het is niet rechtvaardig dat betrokkenen bij strafbare feiten vrijuit gaan omdat het bedrijf al miljoenen betaalt of omdat de omvangrijke fraude te ingewikkeld is. Bij miljoenenfraude moet straf volgen.'

Lees hier de voorstellen van de SP voor een rechtvaardige strafrechtelijke aanpak van megafraude