Beckerman: WOZ-waarde moet uit het huurpuntenstelsel

Sinds een aantal jaar wordt de WOZ-waarde van een huurhuis voor een kwart meegeteld in de huurprijs. De marktwaarde van een huis, bijvoorbeeld in een dure buurt, bepaalt daardoor voor een deel de hoogte van de huur. Het zegt niets over de kwaliteit. Uit onderzoek van de Woonbond blijkt dat dit leidt tot enorme huurstijgingen. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: 'Het is onacceptabel dat huurprijzen worden opgepompt door de WOZ-waarde. Huurprijzen schieten omhoog hoewel de kwaliteit van de woning hetzelfde is. Dat moet stoppen.'

Het kabinet van VVD en PvdA voerde het nieuwe huurpuntenstel in. De SP waarschuwde voor enorme huurverhogingen meer liberalisatie van huizen. Een voorstel van de SP om het huurpuntensysteem niet te veranderen werd verworpen door de Tweede Kamer. 'Partijen kunnen niet verbaasd zijn van de uitkomsten,' zegt Beckerman. 'Het is een bewuste, politieke keuze geweest om huurders zo op kosten te jagen en huizen enkel op papier meer waard te laten zijn. Deze partijen hebben nu een kans om hun keuze te herstellen. De WOZ-waarde moet uit het huurpuntenstelsel.'

Betrokken SP'ers