SP staat voor creatieve rechten maar wil geen onnodige censuur op internet

Creative Commons
Flickr user: Langwitches https://www.flickr.com/photos/langwitches/3911878879 (CC BY-NC-SA 2.0)

Vandaag stemt het Europees Parlement over handhaving van het auteursrecht op internetplatforms, zoals Youtube. De SP is altijd opgekomen voor de rechten van artistieke makers, maar heeft geen behoefte aan onnodige censuur.

SP-EuroparlementariĆ«r Dennis de Jong: ´Op dit moment vindt die bescherming van auteursrecht plaats door achteraf te controleren, b.v. wanneer je een foto van een wereldberoemde fotograaf met copyright op facebook zet. Jij hebt daar eigenlijk geen recht op en dit kan dan verwijderd worden. De voorstellen waar we nu over stemmen, gaan echter verder. Het verplicht internetplatforms filters te installeren die verhinderen een clip of foto te plaatsen, waar auteursrecht op rust. Die filters zijn ontzettend duur en moeten door de auteurs of hun organisaties worden aangeleverd. Voor de grote namen is dat geen probleem, maar voor de nicheartiesten zijn de filters onbetaalbaar. In de praktijk zullen dan ook allee de grote platenlabels ervan profiteren´.

Het is de tweede keer dat het Europees Parlement over de voorstellen stemt. Net voor het zomerreces werden de voorstellen verworpen, maar nu worden ze opnieuw voorgelegd. De Jong: ´Ook nu zullen we tegen de inmiddels beruchte artikelen 11 en 13 stemmen. We hebben hierover inmiddels duizenden mails, tweets en telefoontjes gehad van verontruste burgers. Die kunnen dus op de SP rekenen. Zie ook het filmpje dat ik hierover in juni opnam, en dat iedereen nu nog ongecensureerd kan bekijken´.