Pak foute pandjesbazen en bedrijven als Airbnb aan

Het tijdelijk verhuren van huizen via platforms als Airbnb of Booking.com is enorm gegroeid. De verhuur van woningen aan toeristen brengt regelmatig overlast met zich mee. En ook het aantal gevallen van fraude groeit. In verschillende steden in Europa, ook in steden in ons land, wordt toeristische verhuur aan banden gelegd. Maar het is nog niet voldoende. De SP pleit daarom samen met de VVD voor een harde aanpak. ‘Niet alleen pandjesbazen die de regels overtreden moeten worden beboet,’ zegt Kamerlid Sandra Beckerman, ‘Ook de bedrijven als Airbnb zelf moeten worden aangepakt. De minister moet zorgen dat het mogelijk maken van illegale vakantieverhuur bestraft wordt.’

Beckerman: ‘Huizen zijn bestemd om in te wonen, niet om mee te speculeren. Huizenprijzen gaan over kop, de woningnood groeit en een buurt wordt minder leefbaar als deze wordt overspoeld door toeristen. Het is onverantwoord om huizen voor lange tijd af te sluiten voor gewone mensen die op zoek zijn naar een woonhuis.’

Op dit moment kan illegale onder- en kamerverhuur via platforms als Airbnb niet worden veroordeeld als ‘economisch delict’, terwijl er wel miljarden winsten mee worden gemaakt. VVD en SP willen dat dit verandert. Een malafide verhuurder wordt dan strafbaar. Daarnaast vragen de partijen aan de minister om ook de platforms zoals Airbnb zelf aan te pakken.

Terwijl gewone mensen torenhoge huren moeten betalen of niet meer in de stad kunnen wonen, maken bedrijven miljardenwinsten op de vakantieverhuur van woonhuizen. Dit is onrechtvaardig. Steun ons en sluit je aan als Vriend voor Rechtvaardigheid.

Het is Tijd voor rechtvaardigheid! Sluit je aan bij onze beweging en word Vriend voor rechtvaardigheid!

Word vriend