Nasser Zafzafi genomineerd voor Sacharov-prijs

In februari 2018 bezocht de vader van Nasser Zafzafi het Europees Parlement
In februari 2018 ontmoette Anne-Marie Mineur de vader van Nasser Zafzafi in het Europees Parlement

De SP heeft samen, met de linkse fractie GUE/NGL, de Riffijnse protestleider Nasser Zafzafi genomineerd voor de Sacharov-prijs.  Deze prijs wordt ieder jaar door het Europees Parlement uitgeloofd aan een opvallend verdediger van de mensenrechten en vrijheid van meningstuiting.

SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur is blij met de nominatie: “Mensenrechtenorganisatie Amnesty International heeft de arrestatie en het proces tegen Zafzafi en andere Riffijnen zwaar bekritiseerd, onder meer vanwege een gebrek aan bewijs dat er strafbare feiten gepleegd zouden zijn, en omdat de gevangenen gemarteld zijn. De marginalisering en mensenrechtenschendingen van de Riffijnen moeten nu stoppen, en de politiek gevangen moeten zo snel mogelijk worden vrijgelaten. De Sacharov-prijs zou daarbij uitstekend als drukmiddel zijn.  Ik ga mij ervoor inzetten dat Zafzafi in oktober op de shortlist voor de nominatie belandt.”

De bewoners van het Rif-gebied in Marokko worden al tientallen jaren achtergesteld en onderdrukt door de Marokkaanse regering. De werkloosheid onder Riffijnen is hoog, en de toegang tot basisvoorzieningen zoals onderwijs, zorg en infrastructuur is buitengewoon gebrekkig. Toen twee jaar geleden de Riffijnse visverkoper Mohsin Fikri vermorzeld werd toen hij zijn in beslag genomen vis wilde redden uit een vuilniswagen, sloeg de vlam in de pan en gingen de Riffijnen massaal de straat op. Nasser Zafzafi werd al snel het gezicht van het protest en werd, net als honderden andere Riffijnen, gearresteerd. Inmiddels is hij veroordeeld tot een celstraf van 20 jaar.