Verklein de klassen; begin in de moeilijkste wijken

Peter Kwint

Volgens SP-Kamerlid Peter Kwint moet nu een begin gemaakt worden met het verkleinen van klassen in het onderwijs. Juist op scholen die in wijken met veel armoede en werkloosheid staan. 'Je ziet dat de verschillen in onderwijs tussen arm en rijk steeds groter worden in Nederland. Onderwijs zou gelijke kansen moeten bevorderen. Extra leraren en kleinere klassen op juist de scholen in die moeilijke gebieden is dan een belangrijke eerste stap.'

Eerder al diende de SP een initiatiefwetsvoorstel met D66 in om overal kleinere klassen te realiseren. 'Maar we kunnen simpelweg niet wachten tot die wet er is. Deze scholen en deze kinderen hebben nu onze hulp nodig.'

Naast het verkleinen van de klassen stelt de SP ook een investering in zomerscholen voor. 'Zeker voor kinderen met een taalachterstand werken leraren zich een jaar lang een slag in de rondte om hun leesvaardigheid te verbeteren. En dan is het zomervakantie en zakt de helft van de kennis weer weg. Zomerscholen zijn dan – een ook voor kinderen – hele leuke manier om te blijven lezen. Zo voorkom je dat alle kennis weer wegzakt', aldus Kwint.

Betrokken SP'ers