Werken onder het minimumloon: regering laat arbeidsgehandicapten ijskoud vallen

Jasper van Dijk

VVD-staatssecretaris Van Ark wil arbeidsgehandicapten onder het minimumloon laten werken. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Dit laffe plan zorgt ervoor dat velen onder het minimumloon gaan verdienen. Pensioenopbouw en sociale rechten vervallen bovendien. De SP wil gelijk loon voor gelijk werk en geen tweederangs collega’s. Dit absurde plan mag wat mij betreft direct de prullenbak in.’

Met het kille plan van de regering krijgen werkgevers geen subsidie meer als ze iemand met een handicap in dienst nemen. In plaats daarvan krijgen zij toestemming om hen onder het minimumloon te betalen. Ook de administratieve lasten worden afgewenteld op het bordje van de werknemer. ‘Hierdoor neemt het risico toe dat zij met schulden te maken krijgen. Gemeenten, vakbonden, sociaal werkgevers en zeker de mensen zelf moeten niets van het plan hebben. Zij geven de voorkeur aan het systeem van loonkostensubsidie waardoor de mensen volwaardig werknemer blijven.’