SP, PvdA, GroenLinks en 50PLUS presenteren wetsvoorstel gelijke beloning

Jasper van Dijk

SP, GroenLinks, 50PLUS en PvdA willen dat er een einde komt aan de ongelijke beloning tussen mannen en vrouwen. De vier partijen hebben daarom de handen ineengeslagen en presenteren vandaag een wetsvoorstel waarmee organisaties met meer dan vijftig werknemers verplicht worden aan te tonen dat bij hen sprake is van gelijk loon voor gelijk werk. Daartoe moet een certificeringssysteem worden ingevoerd, waarbij het verplicht wordt iedere drie jaar cijfers aan te leveren over het salaris van de werknemers. Als er sprake is van ongelijke beloning, dan krijgt de werkgever de kans de situatie te verbeteren. Indien daar geen gevolg aan wordt gegeven volgen boetes.

Ongelijke beloning tussen mannen en vrouwen is een hardnekkig probleem, waar ook veel werkgevers mee worstelen. Volgens cijfers van het CBS verdienen vrouwen in Nederland nog altijd gemiddeld 16,1 procent minder dan mannen. En hoewel deze loonkloof voor een deel verklaarbaar is, blijft ook een groot gedeelte onverklaarbaar. Vrouwen verdienen daardoor jaarlijks honderden euro's minder dan hun mannelijke collega's, terwijl zij hetzelfde werk doen. 50PLUS, PvdA, GroenLinks en SP zijn daarom van mening dat er maatregelen nodig zijn. Daarom presenten de vier partijen vandaag het wetsvoorstel om organisaties te verplichten transparant te zijn over de salarissen en werknemers gelijk te betalen.

Nederland volgt daarmee wetgeving uit andere landen. In onder meer IJsland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zijn de afgelopen jaren wetten aangenomen die meer openheid en gelijke beloning verplicht stellen.

SP-Kamerlid Jasper van Dijk:  ‘Dat vrouwen voor hetzelfde werk minder betaald krijgen dan mannen, is ronduit beschamend. Honderd jaar na de invoering van het vrouwenkiesrecht wordt het hoog tijd dat we dat rechtzetten. We rekenen op brede steun voor onze wet. Partijen die ons niet steunen, willen blijkbaar terug naar de vorige eeuw.’

Vanaf vandaag kan via internetconsultatie iedereen laten weten hoe er over dit voorstel wordt gedacht. Daarnaast gaan de vier partijen de komende tijd met werkgevers, werknemers en belangengroepen in gesprek over hoe zij tegen de wet gelijke beloning aankijken. 50PLUS, SP, GroenLinks en PvdA willen vervolgens nog dit parlementaire jaar het definitieve wetsvoorstel indienen.