Initiatiefwet SP, PvdA, GL om sociale woningbouw te beschermen

De SP, PvdA en GroenLinks willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Het is onverantwoord om de sociale sector nog verder te laten krimpen. Wanneer er één sociaal huurhuis verdwijnt door verkoop of sloop moet er op zijn minst één voor terugkomen. Het kabinet stelt die norm niet eens. Dus doen wij het.’

De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw.

Betrokken SP'ers