Kamer steunt SP: Betere begeleiding voor MBO’ers na diploma

Peter Kwint

Dinsdag steunde de Tweede Kamer een voorstel van SP-Kamerlid Peter Kwint, samen met GroenLinks, om leerlingen van de eerste twee niveaus op het MBO nog twee jaar langer te laten begeleiden door hun opleiding. Kwint: ‘De overstap van school naar werk is voor een hoop jongeren ontzettend groot. En dan helpt het als je die eerste twee jaar nog kan terugvallen op een mentor of begeleider die jou goed kent. Die kan je door de ellende heen helpen.’

Directe aanleiding voor het voorstel was een werkbezoek dat Kwint samen met enkele Kamerleden aan het ROC van Amsterdam bracht. ‘Je hoort daar met hoeveel moeite en liefde begeleiders sommige studenten naar de eindstreep helpen. Maar dan staan ze ineens alleen en wil het nog weleens fout gaan. Dan is er geen terugvaloptie meer. En zit een student die met bloed, zweet en tranen zijn papiertje heeft gehaald alsnog na een paar maanden thuis. Dat is doodzonde voor student, begeleider en samenleving.’

Het aangenomen voorstel geeft de regering de opdracht om samen met enkele MBO-instellingen te gaan experimenteren met langere begeleiding voor studenten na het afronden van hun entreeopleiding of niveau-2 MBO-opleiding.

Betrokken SP'ers