Succes SP: Extra geld voor slachtoffermeldpunten

Michiel van Nispen

De slachtoffermeldpunten Expertisecentrum Online Kindermisbruik (EOKM) en Sektesignaal krijgen dankzij twee voorstellen van SP-Kamerlid Michiel van Nispen nu toch meer geld. De meldpunten werden met flinke bezuinigingen bedreigd. Van Nispen: 'Ik ben heel blij dat het EOKM en Sektesignaal ook in 2018 een goede financiƫle bijdrage van de overheid krijgen. Ook in voorgaande jaren dreigden deze belangrijke meldpunten het met minder geld te moeten doen, maar telkens hebben wij deze bezuinigingen tegen kunnen houden. Het is belangrijk dat slachtoffers een veilige plek hebben waar ze terecht kunnen met hun ervaringen.'

Het EOKM gaf aan het huidige aantal meldingen dat binnenkomt niet allemaal fatsoenlijk te kunnen onderzoeken. Als het budget voor het EOKM verder terug was geschroefd dan had dit betekend dat er nog meer meldingen niet onderzocht hadden kunnen worden. Sektesignaal speelt een enorm belangrijke rol binnen het in kaart brengen en oplossen van sekteproblematiek. Van Nispen: 'Deze meldpunten zijn helaas hard nodig, maar als het aan het kabinet had gelegen was het EOKM in moeilijkheden gekomen, was sektesignaal in 2018 opgeheven en waren slachtoffers de dupe geworden. Dat hebben we gelukkig weten te voorkomen.'