nieuws

SP-Europarlementariër De Jong steunt akkoord in EP over consumentenbescherming

Foto: Marco Verch (http://foto.wuestenigel.com/girl-using-smartphone-in-cafe-laptop-in-the-background/) (CC BY 2.0)

Vandaag was de stemming in het Europees Parlement over de nieuwe regels voor consumentenbescherming waar het gaat om ‘digitale inhoud’, zoals software, dvd’s en apps, of online diensten (zoals opslag in de cloud). SP-Europarlementariër Dennis de Jong stemde voor: ´Normaal zijn we als SP erg terughoudend over totale harmonisatie van consumentenrecht. Het betekent namelijk dat je dan in Nederland geen afwijkende regels meer kunt overeenkomen, ook niet als deze beter zijn voor de consument. De uitkomst van de lange onderhandelingen in het EP is echter zo goed voor Nederlandse consumenten, dat ik heb kunnen instemmen. Met de regels, zoals het EP ze heeft opgesteld, weet iedereen wat je rechten zijn, waar je ook in de Europese Unie je software aanschaft..En dat is winst, zeker als je bedenkt dat juist deze producten veel online worden gekocht en dan spelen grenzen minder een rol´ .

De Jong: ´Een belangrijk onderwerp was de garantietermijn. In Nederland heb je garantie voor de verwachte levensduur voor een product, in veel andere lidstaten staat hier een vaste termijn voor. Maar we zijn nu overeengekomen dat twee jaar garantie de algemene regel wordt, maar ook dat landen, zoals Nederland, die een betere regeling hebben, die gewoon mogen houden. Op andere punten gaan we er zelfs op vooruit: Als je gratis een app download, betaal je nu in feite met datagegevens. Dit voorstel zorgt ervoor dat ook dit nu wordt erkend als aankoop, waarop de consumentenrechten helemaal van toepassing zijn. Als de app er bijvoorbeeld voor zorgt dat je smartphone crasht, gratis of niet, dan moet de verkoper dat repareren´.

Ook op andere punten gaat de Nederlandse consument er beter van worden, als het aan het EP ligt. De Jong: `Op dit ogenblik moet in Nederland de verkoper het eerste half jaar na de verkoop bewijzen dat het verkeerd gebruik door de consument er de oorzaak van was dat de software of de digitale dienst niet of niet goed werkte. Die periode wordt nu uitgebreid tot twee jaar. Dat is prettig voor iedereen die geen techneut is, want hoe kan je nu weten waar het mis gaat als je op Dropbox opeens niet meer bij je bestanden kan.´

Na een heel lang en bureaucratisch proces, waarbij twee parlementaire commissies betrokken waren en er onderhandeld moest worden over bijna 1,000 wijzigingsvoorstellen, is er een compromis bereikt dat door bijna het hele parlement wordt gedragen. Nu kunnen de onderhandelingen beginnen met de Raad van ministers. De Jong zal hierbij betrokken blijven en zal ervoor waken dat tijdens de onderhandelingen de rechten van de consumenten niet alsnog verslechteren.

Betrokken SP'ers