Actievoeren helpt: erkenning voor gevangenispersoneel

Michiel van Nispen

Het garanderen van banen, het inzetten van extra personeel en het verminderen van de werkdruk en de onveiligheid zijn een erkenning voor het gevangenispersoneel dat hier al jaren voor heeft geknokt. Dat vindt SP-kamerlid Michiel van Nispen. Woensdag werd bekend dat het ministerie en de vakbonden een akkoord hebben bereikt over nieuwe arbeidsvoorwaarden. Van Nispen: ‘Het gevangenispersoneel voerde actie voor zichzelf, voor elkaar, en voor de veiligheid van de hele samenleving. Het had natuurlijk nooit zo ver mogen komen met de onveiligheid in de gevangenissen maar terecht vinden zij nu eindelijk gehoor, deze afspraken zijn een goede eerste stap voor herstel van het gevangeniswezen. Actie voeren helpt.’

Het gevangenispersoneel trekt al jaren aan de bel over de onveiligheid in de gevangenissen. Door de harde bezuinigingen van het kabinet is de werkdruk veel te hoog geworden, de arbeidstijdenwet wordt dagelijks overtreden en met grote regelmaat doen zich onveilige situaties voor in de gevangenissen. Er zijn noodkreten gestuurd, alarmbellen geluid, handtekeningen opgehaald en demonstraties georganiseerd.

De SP heeft in debatten steeds gehamerd op het feit dat er veel te veel bezuinigd is op gevangenissen en dat het personeel daaronder flink te lijden heeft gehad. Met acties, bezoeken, Kamervragen en eigen voorstellen heeft de SP het personeel gesteund in haar strijd. ‘Het is een groot compliment voor het gevangenispersoneel dat ze dit voor elkaar hebben gebokst. In het debat over de gevangenissen zal ik de minister morgen vragen hoe deze afspraken zo snel mogelijk uitgevoerd gaan worden, hoe dit in de gaten gehouden gaat worden en hoeveel geld hiervoor beschikbaar komt.’