SP, PvdA en GroenLinks willen gelijke arbeidsvoorwaarden voor ‘payrollers’

Bart van Kent

De SP, PvdA en GroenLinks willen dat mensen die via een zogenaamde payroll-constructie werken voortaan hetzelfde loon en dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als hun collega’s met een normaal contract. De drie linkse partijen presenteren daarvoor vandaag een voorontwerp van een initiatiefwet. In Nederland werken op dit moment 200.000 mensen via een dergelijke constructie. Omdat zij op papier in dienst zijn van het payroll-bedrijf hebben zij andere arbeidsvoorwaarden dan hun directe collega’s.

SP-Kamerlid Bart van Kent: 'Het moet afgelopen zijn met de talloze constructies die bedacht worden om werknemers de rekening te laten betalen van werkgevers die uit zijn op zo laag mogelijke personeelskosten. Door ons wetsvoorstel krijgen werknemers dezelfde rechten of ze nu via een payroll bedrijf werken of direct in dienst zijn. Dit is een stap vooruit en wat mij betreft volgen er nog velen.'

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk: 'Hetzelfde werk, hetzelfde kantoor, dezelfde koffieautomaat maar niet dezelfde voorwaarden. Sommige werkgevers blijven de randen van de wet opzoeken om hun verplichtingen te ontwijken. Dat moet stoppen. Twee mensen met hetzelfde werk moeten gewoon allebei dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen. Het zijn collega’s en geen concurrenten. Ik ben blij dat we met de drie linkse partijen een gezamenlijk voorstel hebben kunnen maken dat een einde maakt aan deze praktijken.'

GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil: 'Te lang hebben we in Nederland toegestaan dat mensen minder loon, minder vakantie en minder pensioen krijgen voor precies hetzelfde werk. Alleen maar omdat de één via een payroll-contract werkt in plaats van in dienst is bij de plek waar hij werkt. Dat is natuurlijk onacceptabel en moet veranderen. Deze wet is een belangrijke stap richting een eerlijke arbeidsmarkt.'

Bij payrolling worden werknemers ingehuurd via een extern bedrijf. De constructie is oorspronkelijk bedoeld voor kleine werkgevers die hun personeelsadministratie willen uitbesteden. Maar vaak wordt deze route misbruikt om payrollers minder te betalen en slechtere arbeidsvoorwaarden te geven. De initiatiefwet van PvdA, GroenLinks en SP regelt dat payrollers voortaan  dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben als hun collega’s met een normaal contract.