Marijnissen: '435 miljoen voor verpleegzorg goede stap'

Dinsdag heeft het kabinet bekend gemaakt dat er volgend jaar 435 miljoen euro extra komt voor de verpleeghuizen. Volgens de partij is de investering, na de eerdere 200 miljoen die er kwam na voorstellen van de SP, een goede vervolgstap naar de twee miljard die in totaal extra nodig is om ervoor te zorgen dat er voldoende zorgmedewerkers in de verpleeghuizen zijn. Het extra geld zou moeten leiden tot 7000 extra zorgmedewerkers.

SP-Kamerlid Lilian Marijnissen: 'Dit geld is keihard nodig. Wij strijden al langer samen met de zorgmedewerkers voor extra collega’s. Met meer collega’s kan betere kwaliteit van zorg worden geleverd en wordt de torenhoge werkdruk aangepakt. De SP onderschrijft daarom van harte het manifest van Hugo Borst en Carin Gaemers dat door de gehele Tweede Kamer is overgenomen en hiertoe oproept.'

Om de garantie te hebben dat het extra geld voor zorg ook daadwerkelijk aan zorg wordt besteed, wil de SP dat er een personele bezettingsnorm komt. Dit moet een bindende norm zijn zodat zorgorganisaties ook verplicht zijn om het geld te besteden aan extra zorgcollega’s: minimaal 2 zorgmedewerkers op een groep van 8 verpleeghuisbewoners.

Betrokken SP'ers