Succes SP: Nederland tegen Europese Minister van Financiën

Op initiatief van de SP zal Nederland zich actief verzetten tegen het voorstel voor een Europese Minister van Financiën. Zowel Macron als Merkel hebben dit voorstel al omarmd. SP-Kamerlid Renske Leijten: ‘De Europese Commissie wil dat de eurozone nog meer aan de leiband van de Commissie komt te liggen en heeft recent plannen gelanceerd voor een Europese minister van Financiën en een eigen budget voor de EU. Als het aan Nederland ligt, roepen we die financieel-economische integratie nu een halt toe.’

Premier Rutte gaf tijdens het debat aan dat hij zo'n Europese Minister niet wenselijk vindt, maar weigerde vervolgens om actief stelling te nemen in Brussel. ‘Dit is precies waar het altijd misgaat met deze premier. Op Nederlandse bodem toont hij zich een waar euroscepticus, maar als het erop aankomt slikt hij alle plannen van de Europese Commissie voor zoete koek.’ Zijn eigen VVD-fractie stemde uiteindelijk gewoon voor, waardoor Rutte alsnog aan de bak moet in Brussel.

Betrokken SP'ers