SP wil AirBnB-wet

Het tijdelijk verhuren van je huis aan toeristen via AirBnB of Wimdu is big business geworden. Steeds meer wereldsteden nemen maatregelen om online platforms als AirBnB aan banden te leggen. De SP wil dat er ook in ons land een AirBnB-wet komt. ‘Er is niets mis mee om je kamer of huis tijdelijk te verhuren, maar AirBnB loopt de spuigaten uit. Met name in Amsterdam,’ aldus Tweede Kamerlid Sandra Beckerman. ‘Voorkomen moet worden dat hele straten bestaan uit AirBnB. Die kant gaat het op als we niets doen. Dat wil ik voorkomen, daarom zijn duidelijke regels nodig zodat AirBnB weer leuk wordt.’

Initiatieven als AirBnB leiden regelmatig tot overlast, onveilige situaties, oneerlijke concurrentie en oneigenlijk gebruik van een woning. Beckerman: ‘Het is te gek voor woorden dat in Amsterdam woningnood heerst, maar dat tegelijkertijd steeds meer appartementen worden onttrokken aan hun functie. Namelijk een thuis bieden aan de inwoners.’ De gemeente Amsterdam sloot vorig jaar bijna 300 panden, maar vraagt de Tweede Kamer om meer mogelijkheden om AirBnB te kunnen handhaven en overlast en illegale hotelvorming te voorkomen. Duidelijke wetten en regels kunnen andere gemeenten in ons land helpen om problemen te voorkomen.

Beckerman heeft een voorstel ingediend om gemeenten meer mogelijkheden te geven om AirBnB te reguleren en te handhaven. Er moet bijvoorbeeld een wettelijke basis komen voor de meldplicht, zodat gemeenten weten welke panden tijdelijk aan toeristen worden verhuurd. Daarnaast moeten gemeenten een maximum kunnen stellen aan het aantal dagen dat een huis mag worden verhuurd aan toeristen.

Betrokken SP'ers