Kamer steunt voorstellen SP over aanpak oneerlijke concurrentie in Europa

Dankzij vier voorstellen van de SP en PvdA gaat de Nederlandse regering in Brussel bepleiten dat de nieuwe detacheringsrichtlijn wordt aangescherpt. Dit komt erop neer dat de arbeidsvoorwaarden voor werknemers die tijdelijk in een ander EU-land werken, worden verbeterd. SP-Kamerlid Jasper van Dijk noemt het niet alleen goed nieuws voor buitenlandse werknemers, maar ook voor bijvoorbeeld Nederlandse vrachtwagenchauffeurs: ‘Als werknemers uit binnen- en buitenland niet langer tegen elkaar uitgespeeld worden vanwege ongelijke arbeidsvoorwaarden, vermindert dit de oneerlijke concurrentie.’

Jasper van Dijk diende de moties in met zijn PvdA-collega Gijs van Dijk bij het debat over de nieuwe detacheringsrichtlijn. Het nieuwe voorstel is dat werknemers maximaal 24 maanden in een andere lidstaat kunnen werken voor lagere arbeidsvoorwaarden. SP en PvdA willen dat deze termijn zoveel mogelijk wordt bekort. ‘Te vaak zijn Nederlandse werknemers ingeruild voor goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa, louter omdat zij voor een hongerloontje aan de slag konden gaan. Daar moet een eind aan komen.’ Alleen de VVD en PVV stemden tegen het voorstel om de richtlijn ook voor de transportsector te laten gelden, waardoor vrachtwagenchauffeurs  - als het aan deze partijen ligt - geen enkele bescherming meer genieten tegen valse concurrentie.

Betrokken SP'ers