Kamer stemt in met SP voor regels Airbnb

Het tijdelijk verhuren van je huis aan toeristen via Airbnb of Wimdu is big business geworden. Steeds meer wereldsteden nemen maatregelen om online platforms als Airbnb aan banden te leggen. Vandaag stemde de Tweede Kamer in met een voorstel van SP-Kamerlid Sandra Beckerman om toeristisch verhuur te kunnen reguleren en te handhaven. ‘Er is niets mis mee om je kamer of huis tijdelijk te verhuren, maar Airbnb loopt de spuigaten uit. Met name in Amsterdam,’ aldus Beckerman. ‘Als we niks doen zullen hele straten straks bestaan uit Airbnb-huizen. Dat wil ik voorkomen. Daarom zijn duidelijke regels nodig zodat Airbnb weer voor iedereen leuk wordt.’

Initiatieven als Airbnb leiden regelmatig tot overlast, onveilige situaties, oneerlijke concurrentie en oneigenlijk gebruik van een woning. Beckerman: ‘Het is te gek voor woorden dat in Amsterdam woningnood heerst, maar dat tegelijkertijd in steeds minder appartementen mensen kunnen wonen.’ De gemeente Amsterdam sloot vorig jaar bijna 300 panden, maar vraagt de Tweede Kamer om meer mogelijkheden om Airbnb te kunnen handhaven en overlast en illegale hotelvorming te voorkomen. Duidelijke wetten en regels kunnen andere gemeenten in ons land helpen om problemen te voorkomen.