Zo doen wij dat!

De SP groeide ooit uit van een verzameling lokale partijen tot een landelijke partij. Maar ook nu nog vormen SP-vrijwilligers in heel het land de belangrijkste basis van ons politiek werk. Want: ‘Als mensen zich organiseren, organiseren ze macht.’

De afgelopen maanden heeft de landelijke politiek vol in de schijnwerpers gestaan. Al het verkiezingsgeweld doet je soms bijna vergeten dat de SP ook lokaal heel sterk is. Natuurlijk, ook de SP’ers in de lokale afdelingen houden zich bezig met landelijke campagnes, zoals de Tweede Kamerverkiezingen en het Nationaal ZorgFonds. Maar de kracht van de SP zit hem erin dat in heel Nederland SP-leden samen met mensen strijden voor een betere wereld. Dat zijn soms heel kleine dingen, die voor de betrokken mensen juist heel groot zijn.

‘We komen langs’

Neem nou de SP-afdeling in Groningen. Een paar weken geleden zijn ze langs de deuren gegaan in de wijk Selwerd, om met bewoners te praten waarvan ze wisten dat die problemen hadden met de verhuurder. Een renovatie zorgde er voor enorme overlast en schade. De SP kwam in actie met de bewoners. Maar tijdens dat bezoek sprak de Groningse SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk toevallig met een mevrouw op straat. Zij woont in een straat iets verderop en vertelde over vocht- en schimmelproblemen. Klachten bij woningcorporatie De Huismeesters leverden alleen het advies op dat ze beter moest luchten. ‘We komen langs’, beloofde Dijk. In twee avonden hebben de SP’ers vervolgens aangebeld bij alle 96 woningen van het huizenblok. Zulke problemen komen namelijk zelden in maar één huis voor. Dijk: ‘En ja hoor, er waren enorm veel klachten over schimmel, tocht, kou en te hoge huren. We verzamelden contactgegevens en hebben een bewonersavond georganiseerd. Daar kwamen meteen al veertig bewoners op af. Tot dat moment waren de mensen geïsoleerd: ze probeerden ieder voor zich hun klachten opgelost te krijgen. De woningbouwcorporatie gaf vervolgens de bewoner de schuld, of liet een vochtplek overschilderen maar deed er verder niets aan. Alles wat er nodig is om deze mensen te organiseren is dat iemand het voortouw neemt.’

Samen optrekken

De bewoners hebben zich met hulp van de SP georganiseerd in zes straten, met voor elke straat een vertegenwoordiger. Er is een zwartboek gemaakt en de pers wordt opgezocht. Dijk: ‘De bewoners hebben vier eisen: isoleren, betere ventilatie, lagere huren en een echte oplossing voor de schimmel. De SP steunt die eisen van harte. Sommige bewoners melden al problemen met de gezondheid. Er moet snel wat gebeuren.’ Woningbouwcorporatie De Huismeesters zegt ‘geschrokken’ te zijn van alle ophef. De corporatie vraagt zich af waarom de SP geen contact met hen opneemt. Dijk lacht: ‘Daar hoeven ze zich geen zorgen over te maken. Doordat de bewoners zich nu organiseren, organiseren ze macht. Ze staan niet meer alleen tegenover hun verhuurder.’ Dit soort acties heeft volgens de Groninger ook andere gevolgen: ‘Wij waren langer geleden ook al eens in deze buurt en toen hadden de mensen het vooral over overlast van buurtgenoten. Er was bijna geen sociale samenhang en dat uitte zich in ergernis en botsingen. Maar nu ze samen kunnen optrekken voor een gedeeld belang, verandert hun beeld van de buurman. Samen aan de slag. Dat verandert mensen.’ Dijk hoop dat de acties op langere termijn een sterk bewonerscomité opleveren. Dan hangt het niet meer af van een toevallig gesprek op straat of de belangen van huurders goed vertegenwoordigd worden.

Lingewaard: successen

Dat het belangrijk is om het samen met de bewoners te doen, hebben de SP’ers in Lingewaard ook goed begrepen. De gemeente tussen Arnhem en Nijmegen kent pas sinds 2011 een actieve SP-afdeling. In 2014 kwamen ze in de gemeenteraad, maar de SP heeft de raad niet nodig om aan de slag te gaan. Carla Claassen is afdelingsvoorzitter en fractievoorzitter. Ze vertelt graag over de successen van de Lingewaardse SP: ‘Na gesprekken met bewoners zijn we gaan strijden voor een autoluw centrum van Huissen – het stadje in het noorden van de gemeente. Handtekeningen, acties en betrokken bewoners; het leverde op dat er een proef werd gedaan en kortgeleden is het ingevoerd.’ Een van de eerste dingen die de in 2011 nog kersverse, actieve SP’ers ondernamen is het opzetten van een hulpdienst. Dat heeft volgens Claassen veel opgeleverd: ‘Mensen weten ons te vinden, vaak ook door eerdere acties. We weten wat er speelt in de gemeente. Maar kunnen vaak ook mensen direct helpen. Een mevrouw belde bijvoorbeeld omdat ze een gehandicaptenparkeerkaart nodig had, maar niet snapte hoe ze dat moest regelen. Dan kan je snel helpen. Maar het levert ook ideeën op waarmee we voorstellen hebben kunnen doen om de informatie van de gemeente te verbeteren.’ In dat eerste jaar verzamelden de SP’ers ook in drie maanden tijd  bijna 4300 handtekeningen, en voorkwamen daarmee dat twee van de drie bibliotheken in de grote kernen gesloten werden.

De Lingewaardse SP-fractie, met van links naar rechts: Maria Janssen, Carla Claassen, Theo Anema en Brian Claassen.

Trots

Frauderende bestuurders, schulden door grondspeculatie, keiharde bezuinigingen die vooral de hulpbehoevende Lingewaarders troffen: in 2014 smeekten de bewoners de SP bij wijze van spreken om mee te doen aan de gemeenteraadsverkiezingen. De nieuwkomer kreeg meteen 4 van de 29 zetels. Het gewonnen extra podium is meteen ingezet om van alles voor de bewoners voor elkaar te krijgen. Zoals gezegd, Claassen is trots op de successen, en als ze vertelt moet je toegeven dat de resultaten indrukwekkend zijn voor een partij die eerst niet in de raad zat en sinds 2014 in de oppositie zit. Claassen: ‘Zo is de Mee-Doenregeling weer ingevoerd, zodat de drempel voor de minima om mee te doen met sport en cultuur fors is verlaagd. Honderd euro per jaar per persoon, in te zetten voor bijvoorbeeld een identiteitskaart, een internetaansluiting, de bieb, of lidmaatschap van een sportclub. Voor een bijstandsgezin met twee ouders en twee kinderen een zeer welkome vierhonderd euro. Daarnaast ontvangen alle Wmo-gebruikers een tegemoetkoming van ongeveer tweehonderd euro per jaar voor de Wmo-eigen bijdrage. Thuishulpen konden door de oplettendheid van de SP hun salaris behouden met Rijksgeld, de keuringskosten om voor een gehandicaptenparkeerkaart in aanmerking te komen is vervallen voor de minima.’ Ook op gebied van werk en inkomen roerde de SP zich stevig en met succes. Zo kunnen inwoners met een hulpvraag op het gebied van inkomen nu gewoon terecht in een spreekkamer en hoeven zij hun situatie niet openlijk aan een loket uit de doeken te doen. Claasen: ‘Eigenlijk te gek dat men ons daarbij nodig heeft. Maar dat is wel vaker. Dat de SP de eerste en enige is die met de mensen meedenkt.’

Samen met bewoners

Door de vasthoudendheid van de Lingewaardse SP werd er afscheid genomen van het landelijk beruchte re-integratiebedrijf WorkFast. Claassen: ‘Via de hulpdienst kregen we meldingen binnen van grote druk, uitbuiting, zelfs bedreiging. Na een paar stevige debatten en een onderzoek wordt de re-integratie nu gewoon weer gedaan door gemeenteambtenaren. Op het gebied van wonen worden er dankzij de SP 120 sociale huurwoningen méér gebouwd dan gepland. Er komen extra rolstoelwoningen en de kosten van urgentie worden voor minima vergoed. Na lang trekken is het gelukt om huurstijgingen te beperken tot de inflatie en voor 600 woningen kwam er zelfs een huurverlaging.’ Op vragen van de interviewer of dat echt allemaal door de SP komt, heeft Claassens bij elk voorbeeld een verhaal. De lijst met Lingewaardse successen is nog veel langer – oh ja de bibliotheek komt terug in de kleine kernen dankzij de SP en, eerlijk is eerlijk, de PvdA – maar het punt is wel duidelijk: in Lingewaard slagen de SP’ers erin om met een kleine groep vrijwilligers echte verandering af te dwingen voor mensen. Vaak samen met de bewoners; altijd in het belang van de bewoners.

Eén miljoen mensen spreken

Op 21 maart 2018 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Veel lokale SP-afdelingen bereiden zich daar nu op voor. Maar ook als ze dat (nog) niet doen, zijn actieve leden van de SP elke dag in de weer om de wereld een stukje beter te maken. Met hulpdiensten, acties, voorstellen, maar ook doordat lokale SP’ers de ogen en oren zijn van onze landelijke politici. Onze mensen in de Tweede Kamer krijgen dagelijks tips en informatie van lokale SP’ers en zij trekken ook regelmatig samen op met lokale SP’ers tijdens acties. Zo lukt het de SP telkens weer om veel beter dan andere partijen te weten wat er aan de hand is in Nederland. Wat de gevolgen zijn van beleid. Welke oplossingen mensen écht helpen. De campagne van de SP om vóór de verkiezingen één miljoen mensen op straat of aan de deur te spreken is tegelijk heel ambitieus én heel gewoon voor de SP. De partij begon ooit van onderop en is erin geslaagd die basis sterk te houden. En wie stevig staat, kan hoog springen.

Tekst: Diederik Olders. Dit artikel verscheen in De Tribune. Wilt u De Tribune ook ontvangen? Sluit u dan snel aan