SP wil half miljard voor onderwijs bij verantwoordingsdebat

Van de 2,9 miljard euro die is overgebleven van het overheidsbudget over 2016, wil de SP een half miljard inzetten voor het onderwijs door klassen te verkleinen of een beter salaris voor basisschoolleraren.SP-kamerlid Renske Leijten: 'Vandaag bespreken we het beleid en de financiën van het afgelopen jaar. Door hogere belastinginkomsten is er een mooi overschot op de begroting van maar liefst 2,9 miljard. Terwijl de meesters en juffen in het basisonderwijs zuchten onder werkdruk, bureaucratie en een gelijk salaris eisen met het middelbaar onderwijs, klopt Minister Dijsselbloem zich op de borst over het financiële resultaat. Laat de Kamer vandaag de SP steunen en dit resultaat ten goede laten komen aan het onderwijs voor onze volgende generatie!'

'Minister Dijsselbloem stelde dat hij het land gered heeft, maar hij kijkt daarbij enkel naar zijn rekenmachine. De opgroeiende jongeren hebben onderwijs dat piept en kraakt, staan bij psychische problemen op ellenlange wachtlijsten en krijgen nauwelijks een vast contract als ze de arbeidsmarkt opgaan om te bouwen aan hun toekomst. Een land redden maar een generatie verwaarlozen kan niet samen.' De SP wil met het geld dat is overgebleven een begin maken om het probleem met werkdruk in het basisonderwijs op te lossen en stelt daarom de minister voor een keuze: 'Of we besteden het geld om voor kleinere klassen te zorgen, of we schaffen de eerste loonschaal in het basisonderwijs af zodat de leraren eens fatsoenlijk betaald gaan worden'.

Leijten wijst er ook op dat naast de 2,9 miljard ook nog eens 2 miljard euro van de zorgbegroting op de plank is blijven liggen. Zij stelt voor omdat geld in te zetten om knelpunten in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg en te vergoeden medicijnen op te lossen. 'Deze week kregen het bericht dat medicatie voor ernstig zieke kinderen te duur is om te vergoeden, maar er blijft gewoon geld over. Dit is niet uit te leggen'.