Zorg dat postbezorgers weer in dienst komen

Postbezorgers van Sandd moeten gewoon weer op de loonlijst van Sandd staan in plaats van als schijnzelfstandige te werken. SP-Kamerlid Maarten Hijink roept minister Kamp vandaag op om deze bepaling in de Postwet te handhaven. Volgens een amendement van de SP en de PvdA op de Postwet moeten postbedrijven sinds 1 januari minimaal 80% van hun bezorgers in loondienst hebben, maar Sandd heeft hiervoor uitstel gekregen. Andere partijen in de Tweede Kamer willen discussie voeren over de gevolgen van het handhaven van die wet, de SP pleit ervoor nu op te treden.

SP-Kamerlid Maarten Hijink: 'Verdere discussie is wat de SP betreft overbodig. Al sinds de liberalisering van de post zijn we bezig om ervoor te zorgen dat postbezorgers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden krijgen. Een bedrijf als Sandd moet zich gewoon aan de wet houden.' De partijen die nu om aanvullend debat vragen, hebben al aangegeven dat het genoeg is geweest met de slechte arbeidsvoorwaarden voor postbezorgers, door hun steun aan het amendement. Hijink: 'Deze partijen  moeten zich nu aan die belofte houden. Sandd heeft zich in de afgelopen twee jaar kunnen instellen op het voldoen aan die 80%-eis. Het is nu zaak dat de Autoriteit Consument en Markt echt gaat handhaven.'

Betrokken SP'ers