Kox: 'verscherpt toezicht op Turkije is een verstandig besluit'

Met verscherpt toezicht gaat de Raad van Europa in beeld brengen waar in Turkije mensenrechten worden ingeperkt en afgenomen en waar besluiten van president Erdogan en zijn regering indruisen tegen Turkije's verplichtingen om de regels van een democratische rechtsstaat te respecteren. Een resolutie om deze 'monitoring-procedure' te starten, is in Straatsburg genomen door een zeer ruime meerderheid van de parlementaire assemblee van Europa's grootste verdragsrechtelijke organisatie van 47 lidstaten, waaronder Turkije.

SP-senator Tiny Kox, voorzitter van de fractie van Verenigd Europees Links in de Raad van Europa: ‘Onze linkse groep heeft erg hard gewerkt om deze meerderheid te vergaren. Pogingen vanuit de christendemocratische en conservatieve fracties om verscherpt toezicht op de lange baan te schuiven, mislukten gelukkig. Indrukwekkend was het betoog van onze fractiegenoot Filiz Kerestecioglu van de links-Koerdische HDP, die beklemtoonde dat verscherpt toezicht vooral in het belang van de inwoners van Turkije is, die zich nu in hun fundamentele democratische rechten aangetast zien.’ De nu aangenomen resolutie roept de Turkse autoriteiten op zo spoedig mogelijk de noodtoestand op te heffen en de rechtsstaat te herstellen.

Het debat vond plaats onder grote belangstelling, ook van Turkse media. President Erdogan en minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu probeerden tot op het laatste moment het debat te voorkomen en druk uit te oefenen op leden, delegaties en politieke fracties. De Turkse regering heeft woedend gereageerd op het verscherpte toezicht en noemt het besluit ‘een politiek besluit dat oneerlijk en verkeerd is.’ Kox: 'Dat de autoriteiten in Turkije nu moord en brand schreeuwen, bewijst hoe belangrijk ons besluit is!'

Betrokken SP'ers