Roemer: regering zonder VVD haalbaar en nodig

Echte verandering komt er niet als wordt vastgehouden aan het VVD-beleid wat de afgelopen jaren de politiek heeft gedomineerd. Dat zei SP-leider Emile Roemer dinsdag tijdens het debat over het nieuw te vormen kabinet. ‘Het eigen belang heeft nu lang genoeg geregeerd. Deze tijd vraagt om investeringen in zekerheid en solidariteit. Dat is wat de SP betreft het uitgangspunt van het volgende kabinet. En het is daarom dat regeren samen met de VVD voor ons uitgesloten was, is en blijft.’

Roemer wil dat er werk wordt gemaakt van een kabinet zonder de VVD. ‘De ene meerderheid is niet meer waard dan de andere. Er kan een centrumlinkse coalitie gevormd worden. Een kabinet dat wil investeren in de samenleving en wil breken met de politiek van ieder-voor-zich.’

De SP zal hoe dan ook voorop lopen om te knokken voor een andere koers voor Nederland. Roemer: ‘Luister naar al die mensen die niet de zorg krijgen die ze wel nodig hebben en naar de huurders die zijn geconfronteerd met een huurexplosie. Kijk naar de spanningen in de samenleving hier en elders in de wereld, de roep om een duurzame economie, de strijd tegen discriminatie. Deze tijd vraagt om een koerswijziging. Wij zullen daarvoor knokken.’