SP: alleen gedwongen zorg met goede rechtsbescherming

Renske Leijten

Het inzetten van gedwongen zorg mag enkel en alleen als er geen enkele andere optie meer is om iemand zorg te verlenen, dat was een meerderheid van de Tweede Kamer eens met SP-Kamerlid Renske Leijten in het debat over de Wet verplichte gezondheidszorg. 'Iemand zijn vrijheid ontnemen is een zeer ingrijpend en gedwongen zorg leidt bijna altijd tot traumatische ervaringen, dit mag dus enkel als ultimum remedium worden ingezet. Het feit dat vrijwillige zorg vaak onvoldoende voorhanden is, mag nooit reden zijn om tot gedwongen zorg over te gaan.'

Nu de inzet van gedwongen zorg echt als laatste optie geldt,  steunt de SP het wetsvoorstel dat de huidige wet bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen (Bopz) vervangt. Ook de betere rechtsbescherming voor patiënten, dat familie een verzoek kan doen als zij zich zorgen maken om een familielid en omdat het mogelijk wordt om eerder zorg te verlenen voordat er een crisis optreedt, kunnen op instemming van de SP rekenen.

Leijten maakt zich wel grote zorgen om de rechtsbescherming van mensen die gedwongen zorg krijgen in de ouderen- en gehandicaptenzorg. Op haar verzoek komt er wel een toezichthoudende rol door een geneesheer-directeur op de gedwongen zorg en een onafhankelijke cliëntvertrouwenspersoon.