Jasper van Dijk wint Academie-Kus

SP Kamerlid Jasper van Dijk heeft vandaag de Academie-Kus 2017 gewonnen, de prijs voor het Kamerlid dat het meeste hart voor de wetenschap heeft getoond. De prijs, een initiatief van de vakbond voor wetenschappers VAWO, H.NU en Dutch Tenure Track Reform, werd vandaag in de Tweede Kamer aan Van Dijk aangeboden. Van Dijk: 'Ik ben zeer vereerd, zeker omdat de prijs komt van organisaties die zelf voortdurend strijden voor onafhankelijke wetenschap en betere arbeidsomstandigheden. Ik steun die doelen van harte, binnen en buiten de Tweede Kamer.'

Volgens de initiatiefnemers heeft Van Dijk ‘zich het meest ingespannen voor een stabielere en realistischer financiering van de universiteiten, het waarborgen van het onafhankelijke, kritische en integere karakter van het wetenschappelijke onderzoek en onderwijs en een duurzame verdeling van onderzoeksgelden.’ Met de prijs willen de organisaties de zorgen van academici op een positieve manier onder de aandacht brengen in Den Haag.

De SP deed vorig jaar onderzoek onder bijna 1.000 wetenschappers. De conclusies staan in het rapport De Wetenschapper aan het Woord.