SP-initiatiefwet: stop werken zonder loon

Woensdag bespreekt de Tweede Kamer het initiatiefwetsvoorstel verdringingstoets van SP-Kamerlid Sadet Karabulut. Zij heeft dit wetsvoorstel ingediend om werken zonder loon te stoppen. Karabulut: ‘Steeds vaker worden werkzoekenden ingezet om te werken zonder dat ze daar loon voor ontvangen. Dit werken zonder loon leidt tot verdringing van betaalde banen, werkloosheid en armoede. Dankzij Het kabinet Rutte-Asscher is dit enorme probleem alleen maar verergerd. Ik ben er trots op dat de SP dit wil stoppen. Buiten de Kamer door gezamenlijke acties te voeren en in de Kamer met dit wetsvoorstel.’

Dankzij PvdA-staatssecretaris Klijnsma hebben gemeenten meer mogelijkheden gekregen om onbetaalde krachten aan het werk te zetten. De initiatiefwet van de SP regelt dat gemeenten moeten toetsen of bij werkzaamheden van bijstandsgerechtigden betaalde banen verloren gaan. Naast de werkzoekenden en vakbond FNV, steunt ook de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) het initiatiefwetsvoorstel.

Karabulut: ‘Alle partijen zeggen tegen verdringing te zijn. Vooralsnog weigerden ze ook maatregelen daartegen te steunen. Ik ga ervan uit dat door het verzet vanuit de samenleving tegen oneerlijk werk en de steun van vakbonden en werkgevers, een meerderheid van de Tweede Kamer ervan zal overtuigen dat zij verdringing niet alleen moeten verwerpen maar ook moeten stoppen.’

Vanuit het hele land komen steunbetuigingen voor het wetsvoorstel. Ook schoonmakers Erdem Tevga en Songül Akbay roepen de Tweede Kamer op om verdringing tegen te gaan.

Betrokken SP'ers