Leijten: 100 miljoen voor ouderenzorg is druppel op gloeiende plaat

Renske Leijten

De 100 miljoen die staatssecretaris Van Rijn overheeft voor de ouderenzorg is een druppel op de gloeiende plaat. Dat stelt SP-Kamerlid Renske Leijten. ‘De nood in de verpleeghuizen is groot en de behoefte aan meer verzorgenden en verpleegkundigen is enorm. Dan is het teleurstellend dat Van Rijn niks doet aan de enorme overhead. Hij stelt niets voor om te komen tot bestuurders die ouderen dienen in plaats van andersom. Er is absoluut meer nodig dan dit.’

Het plan van Van Rijn is een reactie op het manifest Scherp op ouderenzorg van Hugo Borst en Carin Gaemers. Zij pleiten voor twee professionele zorgverleners op een bewonersgroep van acht bewoners in verpleeghuizen. Het is het absolute minimum om goede en respectabele zorg te kunnen bieden.

Al eerder diende Leijten een voorstel in voor een bezettingsnorm in de verpleeghuizen. Maar Van Rijn blijft weigeren die in te voeren. Leijten:  ‘Keer op keer weet de staatssecretaris het voor elkaar te krijgen om maar halve stappen te zetten die uiteindelijk geen vooruitgang betekenen. Hij blijft spreken met dezelfde mensen die er eerder een potje van maakten en die bleven zeggen dat alles prima ging in de verpleeghuizen. Dat is absoluut ongeloofwaardig.’

Het irriteert Leijten ook dat de staatssecretaris gisteren de Nederlandse pers al uitnodigde voor een ‘verpleeghuistour’ die hij volgende week gaat doen. Leijten: ‘Terwijl zijn antwoord op Borst en Gaemers werd uitgesteld, werd al wel een mooie schijncampagne opgezet. Het is ongepaste promotie voor een bewindspersoon die jarenlang wegkeek bij problemen in de verpleeghuizen en nu met 100 miljoen denkt de boel te lijmen.'