Roemer wil hardere maatregelen tegen uitbuiting en verdringing

Roemer op uitslagavond referendum

‘Ondanks grote woorden van dit kabinet – PvdA-minister Asscher voorop – hebben uitzendbedrijven en koppelbazen vrij spel gekregen om honderdduizenden Oost-Europese werknemers hier naartoe te halen en via dumpprijzen uit te buiten.’ Dat zegt SP-leider Emile Roemer vandaag bij omroep WNL.  De SP wil deze malafide ondernemers zo hard mogelijk aanpakken en beboeten. Ook wil Roemer vergunningen invoeren voor het tewerkstellen van werknemers uit Midden- en Oost-Europese landen.

Roemer: ‘Nog altijd zijn een half miljoen Nederlanders op zoek naar werk. Veel buitenlandse werknemers uit onder andere Oost-Europa worden via slinkse wegen uitgebuit, ver weg van hun familie, en tewerkgesteld voor een hongerloontje. Ze wonen regelmatig in oude volkswijken, met veel te veel mensen in een slecht onderhouden woning, met overlast tot gevolg. En de overheid loopt  naar schatting anderhalf miljard aan belasting en premie per jaar mis. De enige winnaars? Bedrijven en uitzendbureaus wiens verdienmodel gebouwd is op uitbuiting.’

De SP wil dat malafide ondernemers harder worden aangepakt en de instroom van arbeidsmigranten reguleren. Roemer: ‘We willen werkvergunningen voor mensen die hier komen werken. Daardoor krijgt Nederland weer zeggenschap over wie hier komt werken en in welke sectoren we mensen nodig hebben. Ook komt er een vergunningplicht voor uitzendbureaus, waarmee we malafide bedrijven uitroeien. Meerdere overtredingen? Dan mag de eigenaar van een uitzendbureau nooit meer een vergunning krijgen.’

Met 25 miljoen euro aan extra inspecteurs bij de arbeidsinspectie, zorgt de SP ervoor dat deze regels ook echt worden nageleefd. Daarnaast verplichten we werkgevers om arbeidsmigranten de Nederlandse taal te laten leren. Want als je elkaar niet verstaat ontstaan er levensgevaarlijke situaties.

Roemer: ‘Jarenlang heeft politiek rechts dankzij Brussel de arbeidsmarkt kunnen ontwrichten met goedkope arbeidskrachten voor aan dumpprijzen verslaafde ondernemers. En een deel van wat zich links noemt verdedigde dit met het argument van ‘internationale solidariteit’. Daar heeft deze uitbuiting niks mee te maken. Daarom is het de hoogste tijd. Pak de macht. Pak de macht van die aan goedkope arbeid verslaafde werkgevers terug. Breek de macht van koppelbazen die schatrijk worden van andermans ellende.’⁠⁠⁠⁠

Betrokken SP'ers