Geen steun voor tegenstrijdige missie in Mali

De SP stemde donderdag tegen verlenging van de Nederlandse deelname aan de VN-missie in Mali. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘Vanwege de tegenstrijdige doelen, is de missie in Mali een mission impossible. De opdracht is enerzijds herstel van het staatsgezag en anderzijds verzoening van strijdende partijen. Dat kan niet tegelijkertijd, omdat VN-militairen als bondgenoten van de Malinese regering worden beschouwd. Tegenstanders van de Malinese regering – zoals de Toeareg in het noorden van Mali – beschouwen de Vernigde Naties daardoor als vijand.’

Talloze deskundigen en ook militairen uitten afgelopen maanden kritiek op deze dubbele opdracht. Op papier bevat de VN-missie mooie doelen: stabiliseren, verzoenen en vredeshandhaving. In de praktijk leidt de aanwezigheid van VN-militairen tot nieuw geweld. Het aantal aanslagen tegen de missie neemt dan ook toe. Van Dijk: ‘De missie in Mali heeft steeds meer weg van een Afghanistan-scenario: jarenlange aanwezigheid, zonder vruchtbare resultaten. Tegelijk kost de missie honderden miljoenen euro’s per jaar. Wat ons betreft besteden we dat geld aan andere doelen, zoals humanitaire hulp.’

Betrokken SP'ers