Succes SP: Verbod op zware luchtdrukwapens

Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, Klaas Dijkhoff, neemt het initiatief van de SP over om het bezit en gebruik van zware luchtdrukwapens te verbieden. Deze wapens worden onder de Wet Wapens en Munitie gebracht en mogen straks alleen gebruikt worden door leden van een schietsportvereniging die een vergunning hebben. Hiermee worden de voorwaarden voor het gebruik van zware luchtbuksen gelijk gesteld aan die van de lichtere vuurwapens.

SP-Kamerlid Nine Kooiman reageert verheugd: ‘Hier heeft de SP al jaren voor gepleit. Aan de koop, verkoop, het bezit én gebruik van zware luchtbuksen zitten nu namelijk amper restricties en er vindt geen controle plaats. Dan verbaast het me niets dat er elk jaar een aantal ernstige incidenten met deze wapens plaatsvinden.’

Onderzoek door het Nederlands Forensisch Instituut wijst uit dat er in de periode 2011-2015 jaarlijks gemiddeld 60 incidenten zijn geregistreerd en dat daarbij 13 personen zijn geraakt. In die tijd waren er twee incidenten met dodelijke afloop. Met de zwaardere categorie luchtdrukwapens is bovendien ernstige schade toe te brengen aan mens en dier.

Kooiman: ‘Uit het onderzoek naar het aantal incidenten blijkt wel dat een verbod nodig is. Er komen bovendien steeds meer goedkopere en krachtigere modellen luchtdrukwapens op de markt. Die ontwikkeling moeten we voor zijn. Door een grens aan de zwaarte van de wapens te stellen, ondervinden bovendien zo min mogelijk schietsportliefhebbers overlast. Die gebruiken immers lang niet allemaal deze zware luchtdrukwapens.’ Donderdag zal Kooiman het voorstel van Dijkhoff tijdens een debat over de schietsport van harte steunen.