Stop EU-subsidies aan Europese politieke partijen

Afbeelding: Frits Ahlefeldt (CC BY-NC-ND 2.0)

Vandaag werd bekend dat een van de Europese politieke partijen, de Alliance for Direct Democracy in Europe (ADDE), waar onder meer het Britse UKIP lid van is, beschuldigd wordt van misbruik van EU-subsidies. SP-EuroparlementariĆ«r Dennis de Jong: ´Het is bekend dat subsidies aan Europese politieke partijen en stichtingen, die het Europees Parlement jaarlijks uitkeert, niet gebruikt mogen worden door nationale partijen. ADDE is hier voor maar liefst €173.000 de fout mee ingegaan. Als rapporteur voor de begrotingsverantwoording van het EP valt het me op hoe mistig de verantwoording over de subsidies is. Ik zie als enige echte oplossing voor de problemen dat het EP gewoon stopt met de subsidies en dat Europese politieke partijen en stichtingen gefinancierd worden uit bijdragen van hun leden, de nationale politieke partijen. Anders houden we dit soort ellende´.

De Jong zal in zijn rapport dat begin volgend jaar uitkomt, uitgebreid ingaan op de subsidiekwesties. De Jong: ´Het valt niet mee om alle gegevens boven tafel te krijgen. Ik controleer het Europees Parlement dat op zijn beurt de boeken van de Europese politieke partijen en stichtingen controleert. Dat gebeurt altijd door het Bureau van het EP, maar in de praktijk volgt het Bureau eigenlijk altijd de aanbevelingen van de Secretaris-Generaal van het EP en is er weinig aandacht voor de onderliggende stukken. Dat leidt al snel tot misstanden. Bovendien zijn de meeste EuroparlementariĆ«rs in het Bureau zelf ook aangesloten bij Europese partijen, zodat het voor hen lastig kan zijn om objectief te oordelen over andere Europese partijen uit angst dat de partij waar zij zelf bij zijn aangesloten het onderwerp wordt van kritiek´.

De rol van Europese politieke partijen is niet voor alle politieke families even groot en moet niet verward worden met de politieke groepen in het EP zelf die apart gefinancierd worden. De Jong: ´Maar heel weinig burgers in Europa weten af van het bestaan van Europese politieke partijen. Het zijn vooral fora waarin de nationale partijen elkaars standpunten bespreken en proberen te komen tot gelijkluidende opvattingen. Het is dan ook niet zozeer een belang voor het EP of voor de burgers, maar het belang van de nationale partijen dat hiermee is gemoeid. Laten die dan ook voor de kosten opdraaien. Je ziet aan het misbruik van UKIP, waarbij het geld is ingezet voor nationale campagnes, dat zelfs voor de leden van Europese partijen de nationale activiteiten veel belangrijker zijn dan de Europese afstemming. Als de partijen zelf voor de kosten opdraaien, zullen de Europese partijen vanzelf ook zuiniger omspringen met hun geld´.