SP in Senaat: 'kabinet doet te veel voor weinigen en te weinig voor velen'

'Hadden we minder bezuinigd, dan waren we sterker gegroeid en hadden we minder ongelijkheid gehad. De regering zegt dat dankzij haar beleid, Nederland zich weer heeft opgericht. Maar in de echte wereld wordt heel veel mensen juist vaste grond onder de voeten ontnomen, vooral ook door het kabinetsbeleid van de afgelopen jaren.' Dat zegt SP-fractievoorzitter Kox vandaag tegen premier Rutte tijdens de algemene beschouwingen over de laatste begroting van dit kabinet.

Volgens Kox voelen velen zich bestolen als ze zien hoe degenen die het toch al best ging, er onder dit kabinet weer beter op geworden zijn. Volgens de SP werd de regering 'de gekke Henkie van Europa' door braaf aan de leiband van de Europese Commissie te lopen. Kox: 'Willen we de Europese samenwerking redden, dan zullen we die moeten veranderen. Met minder Brussel en meer nationale zeggenschap en vooral grotere betrokkenheid van onze burgers.'

Over de opzichtige pogingen van premier Rutte om de Eerste Kamer JA tegen het Oekraïneverdrag te laten zeggen nadat de bevolking NEE heeft gezegd, heeft de SP-fractie geen goed woord over: 'U draait en u bent niet eerlijk' zegt Kox, verwijzend naar eerdere uitspraken van de premier dat het slechts om een handelsakkoord zou gaan en hij nu ineens spreekt over grote geopolitieke gevolgen als Nederland het verdrag, in lijn met de uitslag van het referendum, niet ratificeert.

Lees hier de volledige inbreng.