Landelijke aftrap Nationaal ZorgFonds: doe mee!

Aanstaande zaterdag wordt het Nationaal ZorgFonds landelijke afgetrapt in Den Haag. Vanuit het hele land verzamelen mensen zich op het Spuiplein, waar de landelijke campagne geopend wordt door voorvechters van het eerste uur Cobie Groenendijk, Bart Bruijn en Bob van Ravensberg.

Om te laten zien dat Nederland klaar is met een zorgstelsel dat om winst draait in plaats van om mensen, komen activisten die hun steentje willen bijdragen zaterdag om 12.00 uur bijeen op het Spuiplein in Den Haag om vervolgens in een gezamelijke mars naar het Malieveld te trekken. Vanuit het hele land vertrekken vanaf tientallen locaties bussen naar Den Haag. Meerijden kan voor 5 euro. Meld je hiervoor hier aan.

De afgelopen maanden is er samen met al meer dan 218.000 activisten hard gewerkt voor het Nationaal ZorgFonds. We maken iets mogelijk dat jarenlang onbespreekbaar was. Een debat over de rol van zorgverzekeraars en de vrije markt in een domein waar dat niet thuishoort; de zorg.  In eerste instantie werd dit initiatief onhaalbaar geacht, maar intussen sluiten zich nog steeds grote groepen mensen en organisaties aan, zoals bijvoorbeeld FNV Zorg en Welzijn en FNV Senioren en belangenorganisaties als Stichting Hartgroep Nederland en de HIV Vereniging.

Ook de politiek komt in beweging. In verschillende verkiezingsprogramma's komt de marktwerking in de zorg aan bod. CDA wil het deels terugdraaien, PVV wil het eigen risico helemaal afschaffen en ook GroenLinks wil in de toekomst geen eigen risico meer. De PvdA stelt zelfs praktisch een Nationaal ZorgFonds voor en Partij voor de Dieren en 50+ steunen het Nationaal ZorgFonds. Ook is er in de Kamer een wet van SP, PvdA en CDA in behandeling genomen om winsten bij ziekenhuizen te verbieden.