Kamer steunt SP: geen sluiting gevangenissen

Gevangenissen worden niet gesloten. Ook niet gedeeltelijk. Dat voorstel van SP-Kamerlid Nine Kooiman kreeg dinsdag steun van de meerderheid van de Tweede Kamer. Daarnaast moet de werkdruk voor gevangenispersoneel verminderd worden en de veiligheid binnen de gevangenissen gewaarborgd worden.

Kooiman is blij met de steun voor haar voorstellen: ‘Deze maatregelen zijn hard nodig. Eerder beloofde de regering al om niet tot sluiting van gevangenissen over te gaan. Maar in het geniep bereidde ze de sluiting toch voor. Daardoor is bijvoorbeeld de gevangenis in Den Haag voor de helft opgeheven. Onzinnig omdat er nog 3200 criminelen rondlopen die een celstraf uit moeten zitten.’

Uit onderzoek van de Inspectie van Veiligheid en Justitie is gebleken dat er een kritische grens is bereikt in de gevangenissen. Een nog verdere krimp van de hoeveelheid gevangenispersoneel zal leiden tot nog grotere veiligheidsrisico’s. Net als het uitbreiden van het aantal gevangenen in een cel. Kooiman: ‘Deze signalen hoor ik ook van het personeel zelf. De werkdruk loopt op en personeel wordt ontslagen. Gaten worden opgevangen met dure externe inhuur. Terwijl eigen personeel heel goed behouden en omgeschoold kan worden.’

De SP heeft meerdere alternatieven aangedragen om de veiligheid te verhogen en de werkdruk te verlagen.  Kooiman:  ‘Verminder bijvoorbeeld het aantal cellen waar meerdere gevangen in worden vastgehouden. Ook het inzetten van vier personeelsleden op 24 gedetineerden in plaats van de huidige twee personeelsleden verkleint de veiligheidsrisico’s voor het personeel.’

Betrokken SP'ers