SP: Tref lidstaten die Europese fondsen misbruiken met financiële sancties

Foto: Transparency International (https://www.flickr.com/photos/transparencyinternationaleu/) (CC BY-NC-ND 2.0)

In zijn vandaag gepubliceerde jaarrapport stelt de Europese Rekenkamer opnieuw vast dat het foutenpercentage bij het gebruik van Europese gelden veel te hoog is: 3,8% is minder dan de 4.4% van vorig jaar, maar nog altijd bijna twee keer het toegestane percentage. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Het is een jaarlijks terugkerende rondedans: De Rekenkamer geeft geen goedkeurende verklaring af, de Commissie wijst naar het gedeelde management met de lidstaten en de nationale regeringen houden hun mond. Het is de hoogste tijd voor structurele maatregelen: lidstaten moeten met de billen bloot tegenover het Europees Parlement, terugkerende fouten moeten behandeld worden als vermoeden van fraude en lidstaten die te veel of ernstige fouten maken, moeten financieel gestraft worden’.

De voorbeelden die de Rekenkamer van onregelmatigheden geeft, komen bekend voor: subsidies voor landbouw daar waar helemaal geen landbouwgrond is, steun bedoeld voor MKB-bedrijven die in de zakken verdwijnt van de uitkerende instantie, en veel fouten bij aanbestedingsprocedures. De Jong: ‘De toon van de Rekenkamer is duidelijk: het is genoeg geweest. Ik vind dan ook dat we als Europees Parlement ons vizier duidelijker moeten richten op de uitgaven waarvoor de lidstaten verantwoordelijk zijn. Eerdere pogingen om hierover in gesprek over te komen met de ambassadeurs van de meest betrokken lidstaten, slaagden niet, maar we zijn het aan de burgers in Europa verplicht om de teugels aan te halen. De lidstaten moeten zelf verantwoording komen afleggen en zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, moeten we boven tafel halen. Desnoods moet het EU-Verdrag op dit punt worden aangescherpt’.

De Rekenkamer stelt herhaaldelijk dat onregelmatigheden niet betekenen dat er fraude is gepleegd. De Jong: ‘Ik begrijp dat de Rekenkamer voorzichtig moet zijn, maar het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk dat lidstaten dezelfde fouten jaar op jaar blijven maken, zonder dat er opzet in het spel is. Wat mij betreft, gaat de Anti-Fraudedienst van de Commissie, OLAF, eens flink wat meer zaken onderzoeken waar het gaat om terugkerende onregelmatigheden. Ook geknoei met aanbestedingsprocedures mag van mij wel wat harder worden aangepakt dan nu nog het geval is. Daarbij moeten we niet terugschrikken om lidstaten ook flink financieel te treffen: met geknoei verlies je gewoon je recht op Europese fondsen’.

Tenslotte zet de Rekenkamer vraagtekens bij de controle op de uitgaven van Europese politieke partijen. De Jong: ‘Ik deel deze zorgen. Het Europees Parlement is zelf verantwoordelijk voor het toezicht op de financiële verantwoording van de Europese partijen en hun stichtingen, maar dit gebeurt grotendeels achter gesloten deuren. Dit jaar ben ik als rapporteur verantwoordelijk voor de begrotingsverantwoording van het EP. Ik wil inzage in alle onderliggende stukken. Juist omdat de meeste politieke fracties in het EP verbonden zijn met een Europese partij, bestaat de neiging eventuele onregelmatigheden onder het tapijt te schuiven. Daar moet per direct een einde aan komen’.

Betrokken SP'ers