Roemer: ‘Wonen weer betaalbaar, verlaag de huren’

De SP stelt in haar nieuwe verkiezingsprogramma voor om de huurprijs voor alle sociale woningen structureel te verlagen met 400 euro per jaar. Dat is volgens SP-leider Emile Roemer broodnodig: 'Iedereen verdient een betaalbaar dak boven zijn hoofd. Maar zes jaar VVD-beleid heeft een huurexplosie veroorzaakt. De huren stegen de afgelopen zes jaar met 28 procent. Wij breken met deze koers en kiezen voor de huurders.'

De afgelopen jaren betaalden de huurders een extra belasting via de verhuurderheffing. Deze heffing, die oploopt tot 2 miljard euro geeft de SP terug aan de huurder. Door te investeren in huurverlaging en in de bouw en isolatie van sociale huurwoningen.

Roemer: 'Wij kiezen er niet voor om de rekening bij de huurders te leggen. Wij vragen weer een normale bijdrage van multinationals via de winstbelasting en van de banken via een bankenbelasting. We doen wat aan de villasubsidie. We beperken de hypotheekrente voor de duurste huizen maar garanderen de aftrek voor de huizen tot 350.000. Zo kunnen we doen wat nodig is: investeren in genoeg betaalbare en duurzame woningen voor iedereen.'

Betrokken SP'ers