Kox waarnemer bij parlementsverkiezingen Marokko

Vrijdag kiest de bevolking van Marokko een nieuw parlement. Vijf jaar geleden vonden de vorige verkiezingen plaats, temidden van wat de Arabische Lente werd genoemd en die in heel Noord-Afrika en het Midden-Oosten regimes deed wankelen en omvallen. SP-senator Tiny Kox is deze week voor de Raad van Europa in Marokko om de gang van zaken rondom de nieuwe stembusgang waar te nemen en te beoordelen.

Kox: 'De afgelopen vijf jaar is Marokko opmerkelijk stabiel gebleven, terwijl in veel andere landen van Noord-Afrika en het Midden-Oosten juist door grote instabiliteit worden beheerst. Door toedoen van de Marokkaanse koning is de rol van regering en parlement een stuk groter geworden dan voorheen, toen de monach absoluut heerser was. De koning is nog steeds de veruit machtigste man van het land, maar anderen spelen nu ook een rol van betekenis. Er is een islamistische minister-president gekomen nadat zijn partij in 2011 de verkiezingen won. Of die populariteit nu nog steeds zo groot is, moet nog blijken. Dat geldt ook voor de vraag of er veel of weinig mensen naar de stembus zullen gaan. Van de naar schatting 27 miljoen volwassen burgers hebben zich 15 miljoen laten registreren als kiezer. Hoeveel van hen uiteindelijk morgen hun stem uitbrengen, weet niemand. Opiniepeilingen zijn in de verkiezingscampagne niet toegestaan en de oppositie denkt dat zij geweldig gaat scoren. Maar ook dat moet blijken. Ik ga morgen net als de rest van de waarnemersdelegatie kijken bij een groot aantal stembureaus hoe goed of slecht de verkiezingen verlopen. In de afgelopen dagen hebben we met vertegenwoordigers van de politiek, de regering, de kiesautoriteiten, mensenrechtenorganisaties en media gesproken. Dat helpt ons hopelijk om morgen een goede beoordeling van de stembusgang te maken. Zaterdag geven we een persconferentie in Rabat over onze bevindingen.'

Voorafgaand aan de verkiezingen zwijgen de internationale waarnemers. Kox: 'Zo hoort het, we komen om waar te nemen, niet om het proces te beinvloeden. We zijn hier op uitnodiging van het Marokkaanse parlement en we hopen dat onze collega-parlementariers na de verkiezingen iets zullen hebben aan hetgeen wij waargenomen hebben en aan de verbeteringen van het electorale proces, die we dan zullen voorstellen.'