Smaling: Gaswinningsplan Kamp onbegrijpelijk en onverantwoord

Eric Smaling

Het is onbegrijpelijk dat minister Kamp de Groningers nog steeds niet serieus neemt. Dat stelde SP-Kamerlid Eric Smaling woensdag in het debat over een nieuw gaswinningsbesluit. Smaling: ‘De ellende, de onzekerheid en de onveiligheid die Groningers door de aardbevingen ervaren is enorm. Daarom is het van het grootste belang dat we de gaswinning zo snel mogelijk terugbrengen naar een veilig niveau van 12 miljard kubieke meter. Kamp wil voor de komende 5 jaar het dubbele winnen. Dat is onbegrijpelijk en slaat de Groningers alle wapens uit handen om verdere verlaging te bepleiten.’

Smaling wijst ook op de problemen met de schadeafhandeling door de NAM. ‘Groningers hebben terecht het gevoel dat ze te vaak niet serieus worden genomen. De NAM doet alles om een fatsoenlijke schadeafhandeling te frustreren. Wij stellen dus voor om de NAM totaal uit het schadeafhandelingsproces te halen. Het enige wat ze moeten doen is betalen waar ze verantwoordelijk voor zijn: de gedeeltelijke verwoesting van de provincie.’

In Groningen sprak Sandra Beckerman, SP-fractievoorzitter in de Provinciale Staten, al eerder harde woorden over de NAM. ‘De NAM gaat niet veranderen. Zij gaan het vertrouwen van de Groningers niet terugwinnen. Daarom moeten we hen uit het systeem halen. Hen eruit donderen. De overheid moet bepalen hoe het verder moet. Drastische verlaging van de gaswinning, een fatsoenlijke schadeafhandeling en opvoeren van het tempo van de versterking van huizen is nu nodig.’