Senaat neemt afscheid van Tuur Elzinga

De Eerste Kamer nam dinsdag op gepaste wijze afscheid van Tuur Elzinga. Elzinga verruilt na negen jaar lidmaatschap de Eerste Kamer voor een nieuwe rol als adviseur Internationaal en Europees vakbondswerk bij de FNV. Ten overstaan van collega senatoren, collega’s uit de Tweede Kamer en SP-leider Emile Roemer, werd er teruggekeken op de manier waarop Tuur Elzinga zijn Kamerlidmaatschap vorm gaf.

In de Eerste Kamer hield Tuur Elzinga zich actief bezig met onder andere Europa, pensioenen, AOW, belastingontwijking en handel. Als voorzitter van de commissie Europese Zaken, organiseerde hij met succes bijeenkomsten voor nationale parlementen, tijdens het Nederlands voorzitterschap van de Europese Unie. Naast de Eerste Kamer zat Tuur Elzinga in de Raad van Europa, waar hij meerdere rapporten op zijn naam heeft staan. Tijdens een van de debatten prees Secretaris Generaal van de OESO Angel Gurria hem om zijn grondige en tot nadenken stemmende rapport over inclusieve groei met een eerlijke verdeling van inkomen en vermogen.

Tiny Kox, fractievoorzitter van de SP in de Eerste Kamer nam afscheid met de volgende woorden: 'We gaan Tuur missen, dat is zeker. Hij heeft de afgelopen jaren veel goeds gedaan. Fijn dat hij zolang onze collega was. De vakbond gaat veel plezier aan hem beleven!'

Ook de voorzitter van de Eerste Kamer roemde Tuur om het waardevolle werk dat hij heeft verricht, in de Eerste Kamer en ook in de Raad van Europa. SP senator Arda Gerkens, concludeerde in een toespraak dat het vertrek van Tuur een gemis voor de fractie zal zijn, maar dat Tuur’s talent en capaciteiten goed gebruikt kunnen worden buiten de Eerste Kamer. Voor de FNV gaat Tuur zich onder andere bezig houden met handel, investeringen en maatschappelijk verantwoord ondernemen; ook voor de SP belangrijke onderwerpen.

Tuur Elzinga zei in zijn slotwoord dat hij het een eer vond om Eerste Kamerlid geweest te zijn en sprak grote dank uit naar alle collega senatoren.

In de Eerste Kamer wordt Tuur Elzinga op 4 oktober vervangen door Henk Overbeek.