Leijten ‘Verpleeghuizen niet sluiten en slopen maar verbeteren’

Renske Leijten

Staatssecretaris Van Rijn moet de verpleeghuizen niet sluiten en slopen maar verbeteren. Dat zegt SP-Kamerlid Renske Leijten in reactie op het nieuws dat bij tientallen verpleeghuizen de kwaliteit en veiligheid niet op orde is. ‘De problemen in de verpleeghuiszorg zijn al jaren bekend. Toch weigert de staatssecretaris keer op keer in te grijpen. Hij wil geen norm op de overhead, geen bezettingsnorm en hij laat de bestuurders die er een potje van maken ermee wegkomen. Het personeel en de bewoners van de verpleeghuizen zijn de dupe. De staatssecretaris moet nu in actie komen om de verpleeghuiszorg te verbeteren.’

Uit het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg blijkt dat één op de drie zorginstellingen de steeds zwaardere en complexere zorg niet aankan.Tot verbazing van Leijten stelt Van Rijn dat slechte instellingen gesloten moeten worden. Leijten: ‘In plaats van in de spiegel te kijken schuift hij alle verantwoordelijkheid af op de verpleeghuizen. Bewoners en werknemers hebben niks aan misplaatste dreigementen over het sluiten van instellingen. Zij schreeuwen om actie van het kabinet om de zorg te verbeteren.’

Leijten eist van de staatssecretaris dat hij kiest voor de bewoners en personeel in de verpleeghuizen. ‘Kern van het probleem is dat de menselijke maat totaal verloren is gegaan in de verpleeghuiszorg. Mensen worden omschreven als productcodes en behandeld als verhandelbare postpakketjes. Het kabinet moet beseffen dat het hier om mensen gaat. Alleen dan is een oplossing voor de verpleeghuiszorg mogelijk.’

Daarom wil Leijten dat Van Rijn haast maakt met de invoering van een bezettingsnorm. ‘Hoewel een meerderheid van de Tweede Kamer ons voorstel voor een bezettingsnorm vorig jaar heeft gesteund, heeft Van Rijn hem nog steeds niet ingevoerd. Terwijl een goede norm voor het aantal personeelsleden dat op een bewonersgroep aanwezig is, heel hard nodig is. Alleen als er genoeg vast en opgeleid personeel is kan er menselijke zorg worden verleend. Daarnaast moet er snel een einde komen aan de enorme overhead en bureaucratie door een maximumnorm in te stellen. Zorggeld moet naar zorg, niet naar managers, leaseauto’s of reclamefolders,’ aldus Leijten.

Betrokken SP'ers