SP-Europarlementariër Dennis de Jong: Blij met erkenning recht op rechtsbijstand in EU

Vanmorgen stemden de ambassadeurs van de lidstaten (Coreper) in met het compromis over de richtlijn rechtsbijstand dat het Nederlands Voorzitterschap samen met de rapporteur voor het Europees Parlement, SP-Europarlementariër Dennis de Jong, overeen waren gekomen. De Jong: ‘Ik ben het Nederlandse voorzitterschap en in het bijzonder minister Van der Steur dankbaar voor de enorme inzet op dit moeilijke dossier. Het resultaat is niet perfect, maar we hebben nu in ieder geval een basis voor rechtsbijstand in strafzaken in alle Europese lidstaten. Toegang tot het recht moet voor iedereen verzekerd zijn. We willen geen klassenjustitie.’

De inzet van het EP was vanaf het begin in alle situaties waar verdachten via bestaand EU-recht toegang tot een advocaat hebben, ook te voorzien in een recht op rechtsbijstand. De Jong: ‘Dit bleek helaas niet haalbaar door weerstand van een aantal lidstaten. Maar de uitkomst is een stuk beter dan het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie: zo is de reikwijdte verbreed van zaken in het kader van het Europese Aanhoudingsbevel tot alle strafzaken. Ook zijn er bepalingen toegevoegd over de kwaliteit van de rechtsbijstand en over de criteria die in concrete gevallen toegepast worden om te bepalen of iemand voor rechtsbijstand in aanmerking komt.’

De richtlijn kan het vertrouwen van lidstaten in elkaars rechtssystemen vergroten, en ervoor zorgen dat in lidstaten, zoals Hongarije, waar nu nog nauwelijks rechtsbijstand wordt verstrekt, nieuwe en betere systemen worden opgezet. De Jong: ‘Net zo belangrijk is dat lidstaten waar juist bezuinigd wordt op rechtsbijstand, zoals Frankrijk, België en ook Nederland zien dat je de toegang tot het recht niet mag belemmeren voor mensen die zelf geen advocaat kunnen betalen. De richtlijn kan dan ook een steun in de rug zijn voor de sociale advocatuur die op dit ogenblik in steeds meer lidstaten in opstand komt tegen doorgeslagen bezuinigingen.’