Leijten: ‘Schippers doet aanval op keuzevrijheid van zwangeren’

Renske Leijten

De vrijheid van zwangeren om te kiezen of voor een bevalling thuis of in het ziekenhuis is in het geding. SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat minister Schippers voorlopig afziet van het plan om de geboortezorg uit één pot te betalen. ‘De minister wil deze integrale bekostiging er in 2017 doordrukken. Daardoor is het risico levensgroot dat de verloskundige praktijken het afleggen tegen de ziekenhuizen. Dat mag nooit gebeuren: Elke zwangere moet kunnen kiezen waar en hoe ze wil bevallen. De integrale bekostiging kan volgend jaar dan ook niet worden ingevoerd. Vrijwillige invoering maakt de financiering onnodig complex en zal leiden tot chaos.’

Uit onderzoek van de SP onder verloskundigen blijkt dat 83 procent van de verloskundigen het invoeren van integrale bekostiging per 2017 niet ziet zitten. Daarnaast geeft  77 procent aan dat de samenwerking tussen verloskundigen en gynaecologen zal verslechteren. Leijten: ‘Goede samenwerking in de geboortezorg is van groot belang. Maar het plan van minister Schippers zet juist een rem op de samenwerking omdat de macht bij ziekenhuizen en zorgverzekeraars komt te liggen. Dat is raar want op dit moment vindt tachtig procent van het werk in de geboortezorg juist buiten het ziekenhuis plaats: Het overgrote gedeelte van de zwangeren is gezond. Ziekenhuizen hebben juist de neiging om een zwangere te benaderen alsof ze ziek is. Door de plannen van Schippers verdwijnen de belangen van moeder en kind steeds meer naar de achtergrond.’

Leijten wil dat de minister de verloskundigen serieus neemt. ‘Zij hebben een belangrijke taak: Een mensenleven een goede start geven. Goed georganiseerde verloskundige zorg is dus van groot belang. Het bureaucratische monster dat Schippers nu in wil voeren heeft absoluut geen draagvlak. Zorg dus dat alle partijen op één lijn zitten en zorg voor een goede samenwerking op gelijkwaardige basis. Dan werken we aan geboortezorg waar alle deskundigen én toekomstige ouders achter kunnen staan.’

Actie verloskundigen
Deze week komen verloskundigen in actie voor goede geboortezorg. Renske Leijten ondersteunde de acties.